Zoeken

Lagerconstructies

Een lager is een constructie van 2 ringen met daartussen kogels of tonnen/naalden, gevuld met smeermiddel, die ervoor zorgt dat verschillende delen van een elektromotor, door het verlagen van de wrijving, beter ten opzichte van elkaar kunnen bewegen.

Voor een optimale werking van elektromotoren worden aan de nauwkeurigheid van deze lagerconstructies hoge eisen gesteld. De specialisten van Elektromotoren De Vier kunnen u daar alles over vertellen.

Er zijn meerdere lagerconstructies in elektromotoren mogelijk, nl:

  • Zwevende lagering
  • Opgesloten lagering
  • Opgesloten en gefixeerde lagering met axiale voorspanning
  • Opgesloten + gefixeerde lagering met verzwaarde axiale voorspanning

Slijtage aan lagerconstructies

Lagers zijn in elektromotoren vrijwel de enige componenten die aan slijtage onderhevig zijn. Om toch de beoogde levensduur van de elektromotor te bereiken, kan in veel gevallen volstaan worden met een standaard lagerconstructie, waarbij steeds één lager is opgesloten en het andere lager axiaal kan verschuiven (losse passing).

Ontstaan van lagerschade

Door extreme belasting van het werktuig zelf, door te weinig smeermiddel of ten gevolge van bedrijfsomstandigheden kan de levensduur van de lagers desondanks sterk nadelig worden beïnvloed. Een veelvoorkomende vrij onbekende lagerschade ontstaat bijvoorbeeld door trillingen bij stilstand. Een voorgespannen lagerconstructie kan dit voorkomen.

Maar er zijn meer mogelijkheden om lagerschade te voorkomen, de specialisten van Elektromotoren De Vier informeren u daar graag over. 

SPM-methode voor bewaking van conditie lagers

Om de conditie van de lagers in elektromotoren te meten, kan onder meer de SPM-methode of schokpulsmethode gebruikt worden. Hoogfrequente schokken, die in een lager ontstaan door het contact van rolelementen en loopbanen, worden hierbij ‘vertaald’ met behulp van een speciaal meetinstrument. De Vier beschikt over deze meetapparatuur en kan u dus informeren over de conditie van uw elektromotor. 

Mechanische trillingen & balancering

De motoren die Elektromotoren De Vier levert, zijn dynamisch gebalanceerd met halve spie, overeenkomstig de norm IEC 34-14(2003). Op het typeplaatje wordt dat aangeduid met de letter H (Half key). Staat op dat plaatje een F (Full key), dan is de motor gebalanceerd met hele spie.

Voor bepaalde applicaties kan het wenselijk of noodzakelijk zijn om ‘trillingsarme’ motoren te gebruiken. De maximum toelaatbare trillingen van motoren zijn ook vastgelegd in de al eerder genoemde norm IEC 34-14 

lagerconstructiies-en-spm

Wilt u meer weten over de voor uw bedrijfssituatie geschikte lagerconstructies, neem dan contact op met de specialisten van Elektromotoren De Vier.