Blog
Elektromotoren De Vier heeft jaren lange ervaring in reparatie, onderhoud, verkoop en advies van elektrische en mechanische aandrijven van zowel gelijkstroom als wisselstroom en draaistroom.
In Blogs delen wij onze kennis en kunt u interessante informatie lezen. U vindt hier de laatste 4 artikelen.
In linker kolom zijn de blogs gerubriceerd op hoofdonderwerp. Daar kunt u per onderwerp alle artikelen vinden.
Kool- en grafietproducten: bij uitstek specialisme van De Vier v.o.f.
15-09-2022, 00:00De Vier v.o.f. in Amsterdam richt zich als één van de weinige specialisten in ons land op het produceren, bewerken en leveren van verschillende kool- en grafietproducten. Deze producten worden met name toegepast in de aluminium, staal, chemische, metallurgische en engineering industrie. Daarnaast worden de kool- en grafietproducten gebruikt in elektrische apparaten en machines en bij medische technieken. Verder kan men ook uitstekend bij De Vier terecht voor reparatie, onderhoud en wikkelen van elektromotoren, alsmede de verkoop daarvan. Ook kan De Vier in huis mechanische onderdelen repareren.
Warehousing De Vier
10-08-2022, 00:00Elektromotoren De Vier, al meer dan 80 jaar gespecialiseerd in reparatie, onderhoud en verkoop van elektromotoren, biedt nu een nieuwe service aan: Warehousing De Vier. De nieuwe service houdt in dat wij aandrijvingen en elektromotoren voor klanten kunnen bewaren én beheren onder gecontroleerde condities. Daarnaast garanderen wij dat aandrijvingen en motoren 24/7 op een door de klant gewenst tijdstip worden afgeleverd.
Vocht in elektromotor uitstekend op te lossen
25-07-2022, 00:00Vocht in uw elektromotor vermijden, is natuurlijk het allerbeste voor de apparatuur. Maar doet dit probleem zich toch voor, dan zijn er diverse manieren om het afdoende op te lossen. Ing. M. de Wit-Blok onderzocht de mogelijkheden. Een samenvatting.
Het einde van reactief onderhoud
22-06-2022, 00:00Al sinds 2017 heeft de Vier het idee om, d.m.v. de huidige stand der techniek, op een eenvoudige manier inzicht te krijgen over de huidige status van kogellagers in elektromotoren die op plaatsen zijn gemonteerd waar fysieke metingen vaak moeilijk zijn uit te voeren. Het enige probleem was dat er geen partner te vinden was die met een relatief goedkope sensor, in combinatie met een app op je telefoon en een online platform dit idee wilde opzetten. Totdat in 2022 CMData (Crucial Machine Data) contact opnam met de Vier.
Nieuwe regelgeving IE3 en IE4-elektromotoren bespaart veel energie. Dit zijn de eisen.
25-11-2021, 00:00Elektromotoren nemen in veel bedrijfsprocessen een belangrijke rol in. Door het langdurige en intensieve gebruik ervan, zijn elektromotoren verantwoordelijk voor een groot aandeel in het energieverbruik. 97% van de ‘total cost of ownership’ van een industriële elektromotor bestaat uit energiekosten. Energie-efficiëntie is daarmee een sleutelfactor bij de aankoop van een elektromotor. Daarnaast bepalen wettelijke IE-richtlijnen de minimale energieklasse waaraan een elektromotor moet voldoen.
Motortemperatuur meten met de PT100-sensor
21-09-2021, 00:00De machine-industrie staat letterlijk nooit stil. Bij veel bedrijven staan machines dag en nacht te draaien, om bijvoorbeeld bepaalde producties 24/7 door te laten lopen. Bij zo’n continu proces is het logisch dat de temperaturen van de machines hoog op kunnen lopen. Deze moeten dus goed gemonitord en beschermd worden.
Elektromotoren onderhoud: vijf tips om slijtage te voorkomen
17-05-2021, 00:00Hoe snel en hoe sterk een elektromotor slijt, hangt voor een groot deel af van het aantal bedrijfsuren, het toerental en de beveiliging tegen overbelasting. Gelukkig zijn er veel manieren om met het juiste onderhoud de levensduur van elektromotoren te verlengen. We helpen u graag op weg om slijtage te voorkomen. In dit artikel zetten we vijf tips op een rij die bijdragen aan een langere levensduur van uw elektromotoren.
Stroomdoorgang in kogellagers
31-08-2020, 00:00Asstromen zijn geen nieuw probleem, er zijn artikelen bekend uit de jaren 1920/1930 die hierover al schreven. Tegenwoordig gaat het om (inductieve) asstromen van 10 mA – 1 A (50 Hz – 1000 Hz) die indien de isolerende werking van het lager vet/oliefilm in het lager niet hoog genoeg is kan gaan circuleren; via de rotor door een lager naar het motorhuis en via het andere lager weer terug naar de rotor. De asstromen eroderen (vonk erosie) het metaal in het lager doordat tijdens het omlopen de kogels in kogellagers niet altijd contact hebben met hun loopbaan. Als de kogel los komt ontstaat er een klein vonkje.