Zoeken

Vocht in elektromotor uitstekend op te lossen

Vocht in elektromotoren is een reëel probleem in Nederland. Vooral wanneer de motoren buiten gebruikt worden (land- en tuinbouw, scheepvaart) of regelmatig intensief gereinigd worden (voedingsmiddelenindustrie).

Vocht kan leiden tot aantasting van het isolatiemateriaal van de wikkelingen, corrosie van de stator/rotor en lagers of het verkleven van de rem. Bij een overschot aan water in de motor ontstaat kortsluiting tussen de wikkelingen (doorslag), waardoor de motor uitvalt en onherstelbaar beschadigd kan raken.

 

Oorzaken van vocht in elektromotoren

Vocht kan op diverse manieren in de motoren terechtkomen. Onderstaand zijn 6 oorzaken uitgelicht. 

Oorzaak 1: Niet waterdichte verbindingen (spleten) en afdichtingen (wartels)

Bij motoren die onder water worden toegepast, kan de oorzaak liggen bij een niet waterdichte verbinding. Dit vaak bij de kabeldoorvoeren (wartels), afdichtingen of de behuizing. Deze oorzaak komt echter minder vaak voor, omdat de meeste motoren specifiek zijn afgestemd op de toepassing. Deze gegarandeerde bescherming vervalt uiteraard wanneer foutief onderhoud wordt gepleegd. 

Oorzaak 2: Nonchalant of ondeskundig uitgevoerd onderhoud

Als een motor gebruikt wordt in een vochtige omgeving, moeten de motor, de toegepaste afdichtingen en kabeldoorvoeren hiertegen bestand zijn. Ondeskundig onderhoud, waarbij vervangen onderdelen niet goed passen of niet voldoen aan de norm, kan ervoor zorgen dat de motor, afdichtingen en kabeldoorvoeren niet meer goed tegen vocht bestand zijn.

Oorzaak 3: Temperatuurwisselingen en condensvorming in een start/stop-bedrijf

Een veel voorkomende oorzaak ligt bij temperatuurwisselingen. Wanneer de motoren overdag draaien, is de lucht in de motorbehuizing ook opgewarmd. Wanneer na werktijd de machines worden uitgeschakeld, zal de motor en de inwendig aanwezige lucht afkoelen. Het lucht volume in de motor krimpt hierdoor en zal vochtige lucht van buiten naar binnen zuigen; meestal via de as doorvoer. De afkoelende lucht kan hierdoor minder water opnemen en het overtollige vocht zal hierdoor neerslaan als condens. In veel gevallen een minimale hoeveelheid, maar wanneer dit elke dag gebeurt, zal het water zich uiteindelijk ophopen onderin de behuizing. 

Oorzaak 4: Het gebruik van een ongeschikte motor in een vochtige omgeving

Als een niet waterdichte motor wordt gebruikt in een vochtige omgeving, zal er vocht in de motor terechtkomen. Uiteindelijk zal deze motor door vochtproblemen stuk gaan. 

Oorzaak 5: Onjuiste aanpassingen

Motoren worden nog wel eens zelfstandig aangepast. Hierbij wordt vaak onvoldoende gelet op de waterdichtheid die de fabrikant aangeeft. Afdichtingen, wartels of bekabeling worden bijvoorbeeld vervangen door niet waterdichte varianten. Hierdoor ontstaan verkeerde combinaties of wartels die niet in de oorspronkelijke boring passen of een lagere kwaliteit hebben dan de originele wartels. 

Wanneer in een motor bijvoorbeeld een temperatuurbeveiliging is toegepast, is het noodzakelijk dat het bijbehorende kabeltje via een apart gaatje met bijbehorende wartel wordt aangebracht. Het samennemen van de voedingskabel en deze PTC kabel in één wartel verhoogt de kans op het binnendringen van vocht.

Bij afdichtingen moeten de overgangen bij de doorvoer naar de wikkelingen en de doorvoer naar de klemmenkast goed zijn afgedicht. Bijvoorbeeld met (siliconen)kit. Ongebruikte boringen voor bekabeling moeten bovendien worden afgesloten met een blindplug. En ook de as-afdichting moet voldoende dicht zijn om te voorkomen dat water zich hierdoor een weg naar binnen baant. Fabrikanten laten veelal in de motoren ruimte voor het plaatsen van een oliekeerring. Wanneer deze is toegepast, zal hij in de loop van de tijd een groef in de as ‘slijpen’. Bij het vervangen van de keerring dient hiermee rekening te worden gehouden door de as eerst schoon te slijpen en vervolgens een keerring te kiezen die past op de nieuwe diameter.

Oorzaak 6: Door een verkeerde opstelling

In de praktijk blijkt dat gemonteerde motoren (zonder aanpassingen) in buitensituaties vaak helemaal niet geschikt zijn óf verkeerd zijn opgesteld.

 

Achterhalen van vochtprobleem in elektromotoren

Om te achterhalen of een elektromotor daadwerkelijk vochtproblemen heeft, kan bijvoorbeeld de isolatieweerstand gemeten worden. Als deze isolatieweerstand een lage waarde heeft, kan vocht in de motor de oorzaak zijn.

Zeker weten of vocht in de motor de oorzaak is, kan op drie manieren.

  1. De motor demonteren en visueel inspecteren op aanwezig vocht.
  2. De aangebrachte aftapplug verwijderen. Wanneer hierbij veel water vrijkomt, is de oorzaak direct duidelijk.
  3. Een kwalitatief hoogwaardige frequentieregelaar gebruiken om vocht te detecteren. 

 

Specialist inschakelen bij vochtprobleem

Wanneer het zeker is dat er vocht in de motor zit, bijvoorbeeld wanneer motoren voor een binnenopstelling door een calamiteit onder water zijn komen te staan, is het belangrijk om de motor niet aan te zetten! De kans op doorslag en hiermee het onherstelbaar beschadigen van de motor is hierdoor aanzienlijk groot. 

Schakel bij vocht in de motor direct een specialist in. Bij Elektromotoren De Vier zijn wij gespecialiseerd in elektromotoren en vochtproblemen. Door juiste demontage en een goed droogproces is de kans groot dat uw motoren uiteindelijk opnieuw in te zetten zijn. 

 

Vochtproblemen in elektromotor voorkomen

Om vocht in elektromotoren te voorkomen, zijn er diverse oplossingen.

Motoren laten draaien in een droge ruimte

De beste oplossing is: ervoor zorgen dat de motoren draaien in een droge ruimte. 

De motor waterdicht maken

Ook is het mogelijk om de motor waterdicht te maken. Dit door het dichtkitten van alle passingen, (olie) keerringen op de assen te monteren en de klemmenkast in te gieten. Daarnaast moet deze motor op de juiste manier in de omgeving worden gemonteerd. Dat betekent: zodanig dat (regen)water niet eenvoudig via de wartels of de klemmenkast naar binnen kan lopen. Het is bijvoorbeeld aan te raden om de wartels altijd in neerwaartse richting te positioneren zodat het water er niet standaard door de zwaartekracht kan inlopen.

Aftapplug plaatsen

Een volgende oplossing die veel wordt toegepast bij motoren die vooral last hebben van condensvorming, is een gaatje boren in de behuizing op het laagste punt. Hierin wordt een aftapplug geplaatst die de gebruiker regelmatig even kan losnemen om het vrije water weg te laten lopen. 

Siltstandsverwarming toepassen

Grotere motoren, bijvoorbeeld exemplaren die worden toegepast in de scheepvaart, waar temperatuurwisselingen aan de orde van de dag zijn, zijn vaak voorzien van zogenaamde 'heaters'. Deze verwarmingselementen, ook wel stilstandsverwarming genoemd, worden op de wikkeling gemonteerd en zorgen ervoor dat, na het uitschakelen van de motor, de motor inwendig op temperatuur blijft. Vochtige lucht wordt hierdoor niet aangezogen en condensatie van aanwezig vocht kan niet plaatsvinden.  Belangrijk hierbij is, dat de eigenaar de verwarmingselementen moet inschakelen als de motor uitgezet wordt.

De juiste motor voor de specifieke situatie selecteren

Wanneer bovenstaande oplossingen niet mogelijk zijn, is het belangrijk om de juiste motor voor een specifieke situatie te selecteren. Dat betekent de juiste beschermingsgraad (IP-klasse) kiezen en wanneer de praktijk leert dat deze niet voldoet: overwegen om te kiezen voor een hogere IP-klasse. IP55 is bijvoorbeeld standaard voor spuitwaterdicht, maar het is moeilijk deze klasse goed te definiëren. Wat is immers precies spuitwater. Veiligheidshalve is een IP65 uitvoering dan aan te bevelen.

De specialisten van Elektromotoren De Vier kunnen u daarbij helpen. Ook voor de juiste wijze van monteren en onderhoud kunt u bij hen terecht.

Wilt u meer weten over vochtproblemen in uw elektromotor? Neem dan contact op met de specialisten van Elektromotoren De Vier.