Zoeken

Kapotte elektromotor repareren of vervangen

Is uw elektromotor kapot, dan kunt u natuurlijk een nieuwe kopen. Maar dat is lang niet altijd nodig. Repareren is ook een optie. Elektromotoren De Vier is daarin gespecialiseerd.

Door het toepassen van de juiste standaarden, materialen en kennis is na reparatie uw elektromotor vaak zelfs beter dan voorheen.

Groot aantal reparaties aan elektromotoren mogelijk

Elektromotoren De Vier kan diverse reparaties uitvoeren, waarna uw elektromotor technisch zelfs beter werkt dan een nieuwe. Een paar voorbeelden.

  • Wikkeling stuk. Een onbeschadigd blikpakket is cruciaal voor het behoud van de efficiency van de motor. Door zowel voor het uitbranden van de wikkeling, in een uitbrandoven (max. 370 °C), als na het verwijderen van de wikkelingen de staat van het blikpakket te testen, kan De Vier aantonen dat deze onbeschadigd is.
    Reparatie wordt verricht met de nieuwste technieken en materialen voor het isolatiesysteem en door Vacuüm Pressure Impregnation (VPI).

  • Kapot lager. Correcte as- en huispassingen van lagers zijn cruciaal voor de betrouwbaarheid van een elektromotor. De passingen van lagers, maar ook spieën, spiebanen en as-maten, worden bij De Vier zeer nauwkeurig - met 2 punten achter de komma - gemeten en vergeleken met data van de fabrikant of lager-datasheets:
    •  bij as-passingen gebeurt dat met een beugelmicrometer
    •  bij huis – of lagerschild-passingen wordt een 3-punts-meter gebruikt
    •  bij verdenking van een ovale passing moet deze ook met een 2-punt-binnen- taster gecontroleerd worden.

    Afwijkingen worden verholpen door verbussen, oplassen of opspuiten. Gebeurt dat niet, dan kan dit grote negatieve gevolgen hebben voor uw elektromotor.
    Jarenlange ervaring heeft de specialisten van De Vier geleerd dat lagerschild-passingen van nieuwe motoren regelmatig niet voldoen aan de vooraf gestelde eisen. Na reparatie van de passingen door De Vier is uw elektromotor beter dan een nieuwe…

  • Rotor balanceren. Alle motorfabrikanten balanceren hun rotoren in klasse G6.3. Elektromotoren De Vier balanceert zo dicht mogelijk bij klasse G2.5. Een restonbalans van een rotor van 500 kg bij 1500 rpm is dan 5,31 gram i.p.v. 13,38 gram. Balanceren bij reparatie geeft vooral bij grotere vermogens (>100 kW) een aanzienlijke verbetering ten opzichte van een nieuwe elektromotor.

Correcte montage lager belangrijk voor functioneren elektromotor

De goed getrainde monteurs van Elektromotoren De Vier gebruiken in een schone omgeving temperatuurgestuurde inductieapparatuur en de juiste smering van lager en vetkanaal. Zo zorgen ze ervoor dat uw elektromotor weer probleemloos functioneert.

Bij de montage van lagers is ook het gebruik van het juiste gereedschap noodzakelijk. Regelmatig hoort men bij De Vier bij vroegtijdig uitvallen van een lager het excuus dat het waarschijnlijk komt door een productiefout. De ervaring leert echter dat het niet correct monteren vaak de passing of het lager heeft beschadigd en de vroegtijdige uitval veroorzaakt.

Metingen en tests na reparatie elektromotor

Voordat uw motor ‘good-to-go’ is, voert Elektromotoren De Vier extra controles uit. Zoals:

  • metingen om vast te stellen of de weerstand en de isolatie van de wikkelingen voldoen aan de eigen specificaties of die van de fabrikant.
  • een ‘nul last test’ van ca. 30 tot 60 minuten, waarbij opgenomen stromen worden gemeten, temperatuurstijging van de lagers wordt vastgelegd en een trillingmeting wordt uitgevoerd.
  • indien gewenst wordt ook een ‘vol last test’ uitgevoerd op basis van klantspecifieke eisen.

Alle meetgegevens worden digitaal vastgelegd en opgeslagen, met een QR-codesticker, zodat de gegevens 24/7 beschikbaar zijn. Dat is vooral belangrijk voor EX-motoren.

Extra aandacht na reparatie elektromotor

Nadat uw elektromotor is goedgekeurd, kan Elektromotoren De Vier deze bij u afleveren, met:

  • een roestwerende verflaag in elke gewenste RAL-kleur
  • stofkapjes op de smeernippels
  • extra plaatjes met de gegevens van gebruikte lagers en lagersmering en/of informatie over EX-reparatie
  •  een as die roestwerend geconserveerd is en/of voorzien van een ‘impact-protection-sleeve’, die beschadiging voorkomt
  • motorvoeten met roestwerende pasta
  • afgedichte wartelgaten, om vochtschade te voorkomen

Reparatie elektromotor vaak beter dan nieuw!

Het loont absoluut om reparatie van uw kapotte elektromotor te overwegen, ook al is een nieuwe motor soms goedkoper. Neem voor de mogelijkheden van reparatie contact op met de specialisten van Elektromotoren De Vier. Zij helpen u snel verder.