Zoeken

Operator

Hoe kunnen wij u helpen?

Laat hieronder uw gegevens achter en wij nemen direct contact op met u.

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Reparatie defecte railrem | Spoorvoertuig

Oude spoorvoertuigen maken jaarlijks niet veel kilometers meer, maar moeten wel voldoen aan alle veiligheidseisen. Het rijdend houden van deze oude trams en het onderhoud ervan is vaak een hele uitdaging.

 

Opdracht

In onze werkplaats kwam een defecte rail rem binnen. Onder ieder spoorvoertuig zitten meerdere van deze elektromagneten gemonteerd, die als noodstop fungeren. De werking van de elektromagneet is vrij eenvoudig. Wanneer er spanning op komt, ontstaat een magnetisch veld en wordt deze aangetrokken door de rails waarop het voertuig rijdt. Railremmen zijn relatief lang, en brengen dankzij het grote wrijvingsoppervlak met rails een rijdend rijtuig snel tot stilstand.

Aan onze specialisten was de opdracht om de defecte rail rem werkend te krijgen, met de bijgekomen uitdagingen.

 

Uitvoering

Om de railrem weer in perfecte staat te krijgen, kwamen we een aantal uitdagingen tegen. Zo was er voor de stalen behuizing geen leverancier meer en de tekeningen waren ook niet meer aanwezig. We lieten de stalen behuizing volledig namaken door een specialistisch bedrijf.

 

Draad

De wikkelgegevens waren evenmin bekend. Door een stuk uit de behuizing te zagen vonden we de koperdraden van de spoel, waardoor we het aantal draden vast konden stellen: ca. 1.100 slagen.

De draaddiameter die hierbij opgemeten wordt, is ook een belangrijk onderdeel in het proces. Met een draaddiameter die bijv. 10% te dik is, past het aantal slagen niet in de behuizing. Is de draaddiameter te dun dan kan de draad te heet worden en mogelijk verbranden. Door de diameter tot op twee decimalen achter de komma te meten met een micrometer is dit te voorkomen.

 

Behuizing

Nu de wikkelgegevens bekend waren, en de behuizing nagemaakt moet de binnenkant van de behuizing geïsoleerd worden tegen de elektrische spanning en tegen (soldeer)warmte.

Nadat de wikkeling is aangebracht moet de behuizing afgedicht worden tegen vocht.

 

Messing afdichting

Als deze afdichting van ijzer zou zijn dan heeft het magnetisme bij bekrachtiging geen mogelijkheid om naar buiten te treden, het is gevangen in de ijzeren behuizing.

Wordt de afdichting gemaakt van messing (non-ferro – dat niet magnetisch is) dan kan het magnetisme wel naar buiten treden, naar de rails in dit geval.

De messing afdichting is door een specialistisch bedrijf uit één stuk op maat gemaakt.

Voor het dicht solderen wordt een speciaal soort tin gebruikt. Dit tin moet ferro en non-ferro metaal aan elkaar verbinden. Het solderen gebeurt met een warmtevlam van ca. 250 graden.

 

Resultaat

Na het dicht solderen is de behuizing gewassen en ontvet, om alle corrosieve restanten van het solderen te verwijderen. Tot slot is de behuizing bekleed met een corrosie-werende laag.

Deze opdracht laat een mooi stuk samenwerkend vakmanschap zien tussen onze experts en andere specialistische bedrijven, om al onderzoekend en met een inventieve gedrevenheid voor het beste resultaat te gaan! 

Dit is een elektromagneet onder een rijtuig (tram / trein).